Logo Entros

O Nas

Serwis

Blog

Kontakt

Jakie są najczęstsze awarie automatycznych bram garażowych?

Automatyczne bramy garażowe to rozwiązanie bardzo praktyczne. Dzięki napędowi nie trzeba wysiadać z samochodu, by wyjechać lub wjechać do garażu. Mechanizmy automatycznych bram garażowych psują się stosunkowo rzadko, jednak – jak wszystkie urządzenia – mogą ulegać awariom. Najczęściej problemy pojawiają się w sezonie zimowym, ponieważ wówczas napęd jest narażony na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, takich jak niska temperatura i opady śniegu. Jakie są najczęściej spotykane awarie w bramach automatycznych?

Awarie powstałe przez brak odpowiedniej konserwacji

Zaniedbanie regularnego czyszczenia, konserwacji i serwisowania mechanizmów to jedna z najczęstszych przyczyn powstawania usterek. Zazwyczaj zanieczyszczenia zbierają się w prowadnicach, na napędach oraz na płaszczu bramy. Mogą powodować oporną i głośną pracę mechanizmów, szybsze ich zużywanie, a także złuszczanie się lakieru i korozję. Dlatego należy dbać o regularne czyszczenie całej bramy. Jej konserwacja również jest niezwykle istotna, jednak musi zostać wykonana umiejętnie, przy użyciu odpowiednich preparatów. Często zdarza się, że użytkownicy samodzielnie konserwują elementy przy pomocy towotu, który jest zbyt gęsty i lepki, przez co napęd działa gorzej niż przed konserwacją.

Systematyczny przegląd (wykonywany zazwyczaj przed sezonem zimowym) daje gwarancję, że użytkowanie jest bezpieczne. Bramy, które nie są regularnie poddawane przeglądom, mogą zostać wyłączone z gwarancji producenta.

Uszkodzenia spowodowane opadami śniegu

Zima jest niewątpliwie wymagającym okresem. Elementy napędu są narażone na działanie bardzo niskich temperatur oraz opadów. Zalegający śnieg może powodować uszkodzenia automatyki oraz zawiasów. Należy pamiętać o usuwaniu śniegu i wody z okolic bramy, uwzględniając przede wszystkim dolną uszczelkę. Powinno się także odśnieżać podjazd, by śnieg nie dostawał się do wnętrza garażu, ponieważ może doprowadzić do podniesienia poziomu wilgotności, a w rezultacie – powstawania korozji na metalowych elementach.

Usterki siłownika 

Siłownik jest sercem całego napędu. Zastosowanie modelu nieodpowiedniego do danej bramy może prowadzić do wielu niedogodności i usterek. Najczęściej siłownik jest dobierany niewłaściwie do wagi konstrukcji, przez co – za bardzo obciążony – spala się. Dlatego podczas zakupu najlepiej zdecydować się na siłownik, który jest przystosowany do pracy z obciążeniem o minimum 40% większym niż wynosi waga bramy – wówczas nie będzie stale pracował przy górnej granicy możliwości, a także łatwiej poradzi sobie w przypadku wystąpienia trudnych warunków pogodowych, takich jak wiatr czy opady deszczu lub śniegu. 

Awarie pilota i fotokomórek

Problemy z działaniem pilota pojawiają się najczęściej poprzez zakłócenia. Piloty wykorzystują fale o długości 433 lub 868 MHz. Sygnał może być zakłócany lub całkowicie blokowany przez inne urządzenia, jak np. CB Radio, telefony komórkowe czy nawet sieci elektroenergetyczne znajdujące się w pobliżu. Należy wystrzegać się ustawiania wewnątrz garażu metalowych szaf i innych przedmiotów, które mogą odbijać wysyłane przez pilota fale.

Przyczynami awarii mogą być także błędy podczas montażu, np. brak anteny zewnętrznej lub umieszczenie jej w złym miejscu. Utrudnienia w działaniu bramy mogą powodować także usterki fotokomórek. Przyczyną awarii może być nawet tak prozaiczna sprawa jak zabrudzenie czujnika. Przed sprawdzeniem wszystkich elementów należy jednak na początku upewnić się, czy w pilocie… nie zużyły się baterie.

Częstą przyczyną wszelkich usterek jest także stosowanie tańszych zamienników od nieznanych i niesprawdzonych producentów. Wbrew pozorom – to nie jest bardziej ekonomiczna opcja, ponieważ tanie zamienniki szybciej się psują i wymagają częstszej wymiany. By zapobiegać awariom automatycznych bram garażowych, należy pamiętać przede wszystkim o regularnym przeglądzie mechanizmów oraz czyszczeniu i konserwacji części przy użyciu odpowiednich preparatów.