Do głównych zadań bramy garażowej należy przede wszystkim praktyczne i bezpieczne zamykanie garażu. Brama powinna zapewnić właściwe bezpieczeństwo naszego samochodu, ale także stanowić ozdobę elewacji budynku. Brama garażowa z napędem stanowi dodatkowe udogodnienie, gdyż nie trzeba wysiadać z auta, a bramę można otworzyć lub zamknąć przy użyciu pilota, a nawet smartfona z technologią Bluetooth. To bardzo duża zaleta szczególnie w przypadku, gdy pogoda nie dopisuje i za oknem pada deszcz lub śnieg. Napęd bramy garażowej można zamontować natychmiast (już w czasie budowy garażu), albo założyć go na istniejącej już bramie. Takie rozwiązanie nie przysparza większych problemów. Biorąc pod uwagę kwestie finansowe, najlepiej zamontować napęd od razu, na etapie budowania garażu. Wiele firm oferuje siłowniki do bram w zestawie, co sprawia, że ceny są wtedy automatycznie niższe. Można liczyć również na to, że montaż zostanie od razu wliczony w koszty.
Zdecydowana większość producentów bram garażowych oferuje napędy dobrane do swoich produktów, ale można je kupić także osobno, wykorzystując całe systemy automatyki do bram, produkowane przez inne firmy. Sprawdzoną firmą, zajmującymi się sprzedażą napędów bram garażowych jest na przykład Hörmann. Ich napędy są niezwykle funkcjonalne i różnorodne – nie tylko można je dopasować do różnych rodzajów bram, ale także nie zużywają dużo energii.
Jak działa napęd bram garażowych i na co zwrócić uwagę?
Napęd bramy garażowej umożliwia automatyczne podnoszenie i opuszczanie bramy, przy użyciu nadajnika. Tego typu brama posiada siłownik, który wprawia w ruch ramię, które pcha lub ciągnie bramę. Ramiona, które poruszają się po szynach, są napędzane paskiem zębatym lub łańcuchem. Przy wyborze odpowiedniego napędu bramy garażowej trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników, takich jak: parametry, czyli wielkość bramy; jej konstrukcję oraz ciężar. Istotne jest również to czy garaż mieści jedno czy więcej aut. Zazwyczaj moce napędów wynoszą od 400N do 1200N, natomiast w przypadku bram do garażu, który mieści przynajmniej dwa samochody wymagana jest moc powyżej 1000N. W przypadku garażu na dwa samochody można też zastosować dwa napędy mocowane do bramy – po jednym przy każdym z boków, jednak należy dopilnować, aby były perfekcyjnie zsynchronizowane. Podejmując decyzję, należy także zwrócić uwagę na przestrzeń pod sufitem oraz częstotliwość otwierania i zamykania, dzięki czemu będzie można dobrać napęd bramy garażowej o odpowiedniej mocy. Istotne jest dopasowanie szybkości otwierania i zamykania bramy do indywidualnych potrzeb. Przeciętna prędkość przesuwu napędu to 12 cm/s, co przekłada się na otwieranie bramy w czasie około 15-30 sekund. Napęd sterowany drogą radiową powinien mieć częstotliwość 868,35 Mhz lub 433,92 MHz. Inne częstotliwości mogą być przyczyną niekontrolowanego otwierania się bramy. Dobry napęd powinien też mieć funkcję regulacji szybkości otwierania, co daje możliwość ustawienia płynnego startu i zatrzymania bramy, dzięki czemu napęd będzie się wolniej zużywał.
Jak dobrać napęd do konkretnego rodzaju bramy garażowej?
Napęd powinien być dopasowany głównie do wielkości i ciężaru bramy garażowej. Przy wyborze napędu bramy garażowej należy również kierować się tym, jaki typ bramy został wybrany (istnieją trzy: uchylna, segmentowa i rolowana), ponieważ niektóre bramy nie zostawiają miejsca do zamontowania napędu, więc trzeba wszystko dobrze wymierzyć i przemyśleć.
Najłatwiej dobrać napęd do bramy segmentowej (zwłaszcza górnej), gdyż pasują do niej niemal wszystkie typy napędów. W przypadku bramy górnej jedynym wymaganiem jest odpowiednia ilość miejsca do zainstalowania napędu. Jeśli chodzi o bramy segmentowe boczne, to trzeba je wyposażyć w specjalne ramię, montowane na ścianie bocznej lub tuż nad nadprożem otworu, które umożliwi jej ciągnięcie. Napędw takiej bramie musi mieć także większą siłę pchania i ciągnięcia niż ten stosowany w bramach górnych.
Niezbyt skomplikowaną kwestią jest także dobór napędu bramy garażowej uchylnej. Kupując napęd bramy garażowej tego typu należy zwrócić przede wszystkim uwagę na parametry samej bramy. W tym przypadku sprawdzą się napędy tradycyjne, o odpowiedniej mocy. Można także wykorzystać napędy przystosowane specjalnie tylko do tego typu bram garażowych. Są one zazwyczaj montowane na skrzydle bramy od strony garażu. Taki napęd jest prawie niewidoczny i dobrze się sprawdza.
Najtrudniejszą kwestią jest dobór napędu bramy garażowej rolowanej. Do tradycyjnego napędu mocowane są ramiona, które ciągną lub pchają skrzydła, jednakże można je zamontować wyłącznie w bramach, których szerokość nie przekracza 2,8 metra. W tej sytuacji najlepiej jest skorzystać z pomocy fachowca, który zaproponuje najlepsze rozwiązanie.